Přeskočit na hlavní obsah

Vztah na celý život?


Když se porozhlédnete kolem sebe, zjistíte, že znáte víc dlouhodobých nebo krátkodobých vztahů? Věříte v celoživotní vztah? Co jej drží?

K otázkám mě přiměla komunikace s přáteli. Pozdravují z víkendu v jednom jihočeském městě, kam jeli z Vysočiny oslavit padesáté výročí soužití. Jsou můj vzorový pár, tedy jeden z několika. Mám jich kolem sebe víc. Vždycky jde o dva, jejichž soužití není podmíněno ničím jiným, než láskou. Znám i manželské dvojice přivázané k sobě nedostatkem odvahy se odpoutat.

Tihle dva, nazvu je třeba Eva a Adam, jsou spolu rádi.

Poznala jsem je před pětačtyřiceti lety. Napřed Evu. Ploužila se po chodbách gynekologického oddělení nemocnice, kde jsem čtyři měsíce ležela s ohroženým těhotenstvím. Eva už měla dvě dcerky a byla po těžké operaci. Všimla si na mém nočním stolku hromady knih. Odvážila se a kromě toho, že hned měla co číst, staly se z nás kamarádky. Taky na celý život.

Ten rok jsem přivedla na svět syna a začali jsme se obě rodiny navštěvovat, vymýšlet zábavu, k níž jsme postupně přibírali i naše potomky. Nám přibyl ještě jeden. Na tři roky jsme odjeli do zahraničí, i tam nás Eva s Adamem navštívili. Bez dcer, Eva měla senzační mámu, která u nich po ovdovění v míru až do své smrti bydlela. Poznala jsem, po kom má Eva správné vlastnosti pro kvalitní vztah.

Můj manžel jezdil často služebně ven, byla jsem hodně sama doma. Nikdy nezapomenu na jednu návštěvu Evy s maminkou. Přijely na kávu. Byla jsem od nevyspání velmi unavená. Poslaly mě do postele, syna uložily do kočárku a dvě hodiny s ním byly venku. To se nezapomíná.

Zatímco vztah Evy s Adamem posiloval, náš se rozpadl. Zůstala jsem na čas s dětmi sama. Adam učil mého syna fotit a dělat fotky, což ho ovlivnilo pro výběr profese. A vůbec, byl mu vzorem muže - silného, pozorného a ohleduplného. Má to u mě.

Čas běžel, postupně se nám všechny děti osamostatnily. Jejich mladší dcera se vdala do zahraničí a přivedla na svět čtyři děti. Eva s Adamem tak začali dělit čas na pomoc oběma dcerám a šesti vnoučatům.

Pořád jsme se navštěvovali. Oni poznali několik mých partnerů. Marně jsem se snažila přenést do svých vztahů to, co jsem viděla u Evy s Adamem. Asi jsem neměla to, co má Eva a mí chlapi neměli to, co má Adam. Jednak k sobě navzájem vzhlížejí. Obdivují se. On její ženskost, kreativitu, vkus, diplomacii, rozvahu, moudrost, nadhled. Ona v něm vidí svého ochránce, na kterého je spolehnutí. Je to stručně vyjádřeno, nuancí je mnoho. Respekt, rodičovství, moudrost, pevné zázemí, kořeny, původně dobré vztahy s rodiči, hlavně však láska.

Čas opět o něco pokročil a Adamovi se blížila šedesátka. Já byla čerstvě vdaná. Když mi Eva volala, že chystá pro Adama překvapení a zve nás a další lidi na jejich chalupu, o čemž však Adam nebude dopředu vědět, líbilo se to i mému manželovi. Dost jsem mu o nich vyprávěla v domnění, že tentokrát budeme jako oni…

Cestu jsem znala, na jejich chalupě jsem bývala často. Zastavili jsme, Eva s Adamem seděli před domem na lavičce. "Jedeme kolem, tak jen vám chci představit svého muže," řekla jsem domluvenou větu. Adam se podivil. „To už jste druzí, kdo jel kolem.“ 

Vskutku, z chalupy vyšla Evy sestra s partnerem. Pozdravili jsme se, seznámila jsem je s mužem...

Konečně to Adamovi došlo

To není náhoda, že ne?“ zeptal se a podíval na Evu, která už se smála spokojená, jak to vyšlo. Zakázala nám všem, i těm, kdo ještě měl přijet, dát před Adamem najevo, co se bude dít.

Teda, Evi, to je nejlepší dárek, jaký jsi mi mohla dát,“ řekl Adam, když dorazili další přátelé.

Jak se ti podařilo to ututlat, však jsi pekla, vařila?“ ptala jsem se.

Prý se divil i Adam, ale řekla, že vaří na celý týden dopředu a peče i pro dcery. To znělo věrohodně.

Dorazili další přátelé, Adam se radoval jak malé dítě a já jsem si říkala - tohle je láska. Byl to nezapomenutelný den.

Eva s Adamem si prošli stejnými dramaty jako ostatní páry, ale nezlomilo je to. Pochovali rodiče, zvládli těžký Adamův úraz i řadu Eviných chronických onemocnění. Prodali byt ve velkém městě, odstěhovali se do menšího, aby to měli blízko na chalupu. On tam kutí a pěstuje bonsaje, ona zvelebuje. Pěstují zeleninu – jasně, jako všichni zapálení chalupáři. 


Těmto dvěma je zkrátka spolu čím dál lépe. Našli se a ochraňovali. Sice mají o svém výročním víkendu pořádné vedro, ale podle fotek, které mi posílají, jako by to nevnímali. Jsou šťastní. Takovými výrazy se má šetřit, vím, ale jednou za čas si to snad můžu dovolit i já. Tak Evo a Adame, ať se nic nepokazí! 

Posílám vám tento článek a aspoň vlastní foto louky plné kopretin. Dort jsem sice upekla synovi, který, jak víte, právě slaví pětačtyřicetiny, ale až se uvidíme, dostanete ode mne podobný. Evi, buď v klidu, je bezlepkový!


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Návrat k sobě

Zběsilost letícího času. Den postrádá ještě několik hodin. Napětí od rána. Káva vypitá ve stoje, snídaně – koupený sendvič - za chůze. Diář plný. Každé vybočení krade čas. Třeba i telefonát příbuzného nebo kamaráda. Nákupy přes internet. Nejvhodnější čas k vyzvednutí kolem půlnoci. To už tělo vypovídá. Upadá do spánku, trvajícího dvě hodiny. Poté ho budí myšlenky na resty.  Ráno silnější káva než včera. Nastává opět den plný stresu. Zítra totéž.  Přichází víkend. V sobotu pokus číslo jedna o delší spánek. Nejde to, myšlenkový chaos ovládl spánkové centrum. Pokus číslo dvě o snídani s rodinou. Nedokonalý, pokud je mobil po ruce. A bez něj to nejde.  Rozpolcenost. Termíny. Povinnosti. Obavy. Nejistota.  Naštvaná rodina. Klid už není ani doma.  Zavolá kamarád, kamarádka. „Zkrať to,“ vyhrkneš ze zvyku. Máš po kamarádství.  Tvůj život přestává být tvůj. Nemáš čas na partnera, děti, na rodiče, sourozence. Takhle jsi to chtěl/a?  Práce tě měla bavit, živit, rodina naplňovat

Perfect day

  Tak se i druhý díl série knih Jak to vidí Ivanka Adamcová dočkal křtu. „Dvojka“ vyšla za covidu, křest jsme musely s Ivou dvakrát odložit. Takže v sobotu 3. 12. 2022 na Novotného lávce měly knihy, my s Ivou i naše kmotry moc příjemný den.  Snad si to říkají i hosté, kteří zaplnili sál. Loučení bylo večer těžké, nikomu se nechtělo odcházet. Křtily: Terapeutka, hudebnice, autorka mnoha CD, Pavla Štěpničková, která poprvé rozezpívala plný sál. Podruhé se to povedlo hlasovému improvizátorovi Patriku Kee. Klára Issová nás čtením jedné z mých povídek z „trojky“ tak rozesmála, že jsme se i  na pódiu smíchy dusily. Jak se říká, užila jsem si svých pět minut slávy, ale kdo mě zná, ví, že raději sedím za počítačem. Někdo umí mluvit na jevišti, někdo zpívat a hrát, já raději píšu. A Iva? Jak jsme se včera přesvědčili, umí nejen mluvit, ale i zpívat. Patrik Kee jí při svém vystoupení předal mikrofon a my nestačili údivem valit oči. Protože mám ráda jazz, řekla bych to jeho slangem - Iva br

Bolševik v nás

Poznamenal nás, nečekala jsem, jak moc se obrovské části společnosti komunismus vepsal do krve. Celých dvaatřicet let od pádu komunismu určité voličské množině, ale potažmo ani nám, neb jsme s tím dosud nic neudělali, nevadí, že se do vrcholné politiky stále dostávají  PŘESVĚDČENÍ  komunističtí šíbři různého ražení a morálky.  Nevadí, že jsme sice komunistický režim vyhlásili za zločinný, ale dovolili komunistům, aby si udrželi stranu,  hlasovali ve volbě prvního, druhého a třetího i čtvrtého v jednom prezidenta. V předešlé vládě dokonce diktovali vládě, byť v ní přímo nebyli. Nevadí, že se tu nerespektují zákony, že se tu nedrží slovo, sliby, neplatí dohody. Však co, jsme na to zvyklí. Nevadí, že se současný prezident, ač se rád od komunismu distancuje, chová jako vysoce postavený komouš - podváděl v kampani, lhal a lže a lže. A lže. Není prezidentem „dolních deseti milionů“, nevyhodil kancléře, který nezískal prověrku, ač nám to slíbil, stručněji neuděl nic, aby nás přesvědčil, že je