Přeskočit na hlavní obsah

"Husina" v divadle a kdo mi ji způsobil

Strýček Váňa minulý týden, Evžen Oněgin dnes. Kde? Na veřejných generálkách Městských divadel pražských. Nemůžu říct, že by mě režiséři Petr Svojtka a Pavel Khek překvapili, protože jsem věděla, že jsou skvělí. Nedokážu ani sdělit, které drama se mi líbilo víc. Obě. Provedením i dojmy, které ve mně zanechala. Tohle nepíšu z vděku za lístek, za ten jsem poděkovala. Jsem opravdu spokojená a opojená uměleckými zážitky ale také scénografií - a to hodně.
Nechodím do divadel za známými tvářemi. Je mi jedno, kdo hraje, podstatné je, jak. Představitele Evžena Oněgina jsem ani moc neznala, "nějaký" Jiří Hána. Kruci, to byl koncert!
Vasil Fridrich Strýčka Váňu nehrál, on  tu roli žil, sám ve věku, kdy se muži střetávají s krizí středního věku. Dostal mě už dřív, v roli britského vyšetřovatele ve hře Na miskách vah (režie: Petr Svojtka, autor: Ronald Harwood). 
Divadlo nestojí na jednom protagonistovi. Mě uspokojili i ostatní herci a jak jsem už napsala, obě scény - velmi nápadité; také kostýmy a hudba. Nejsem divadelní kritička a nemusím se držet pravidel recenze; můžu se vyznat, že jsem odcházela z divadla hodně dojatá a hodně zamyšlená.
Kromě  provedení a výpravy oceňuju produkci, která vybrala aktuální dramata. Jako by Čechov i Puškin psali dnes. Neviděla jsem ty kusy poprvé. Při návštěvě představení Na miskách vah jsem si vybavila, že to dávali kdysi ve Stavovském, ale... Asi jsem tehdy "řešila" něco jiného, až letos jsem si to užila.
Je fajn, že se Městská divadla pražská necpou do komerce. Hrají divadlo a to pro mě vždy bylo uměním. Netvrdím, že jsem se někdy nešla zasmát komediím na privátních scénách. Třeba Každý rok ve stejnou dobu v divadle Bez zábradlí jsem viděla dvakrát, hru Obraz třikrát. Dvakrát v divadle BZ - tak se mi líbila, jednou v divadle Na Jezerce, kde mě iritovalo přehrávání Jana Třísky. Proto mě vůbec nenadchl ani Sluha dvou pánů v Národním. Šla jsem tenkrát do Stavovského na Višňový sad s Táňou Vilhemovou, pro nemoc dávali Sluhu dvou pánů. V té době se prý na vstupenky čekalo i dva roky. Také mi naskočila husí kůže, ale trapnými rozpaky, třeba když měl Miroslav Donutil podle scénáře opustit scénu, ale věděl, že ho lidé vytleskají, tak tam rovnou zůstal. Au!
"Husinu" jsem měla dnes, minulý čtvrtek a také na jaře, kdy MDP uváděla Na miskách vah, kde mi ji způsobil i Jan Vlasák v roli dirigenta, souzeného za to, že si zadal s nacisty, protože chtěl jenom dělat hudbu. To je kus, který bych doporučila všem, co ještě nemají jasno, kdo si zadal či nezadal s komunisty. Na Strýčka Váňu bych poslala závistivé, nespokojené se životem, nereálné snílky. Na Evžena Oněgina všechny, kdo zapomínají, že se nám v poslední třetině života vymstí neochota investovat do lásky a i ty, co ještě nevědí, že láska je bezpodmínečná.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Co je a není Pražská kavárna

Není to, co o ní opovržlivě říkají jedni. Je to, za co ji považují druzí, včetně mě. Je to nejmenovaná skupina přátel pravdy, nadhledu, radostí života. Jsou to zastánci svobody slova, demokratického systému v zemi, podpory členství v EU, NATO, stručněji: Jsou to lidé, kteří nechtějí žít v totalitním státě, nepotřebují tudíž vůdce ani nikoho, kdo by je vodil na niti. Protože nic takového jako Pražská kavárna ve skutečnosti neexistuje, mám výhodu, že do ní můžu zahrnout při psaní všechno, co se mi bude hodit. Takže i návštěva skvělých restaurací, protože... Jde přece o setkávání. Takže: Včera večeře ve Městě Touškově ve Velkém Špejcharu. Jídlo vynikající, nálada také. Probíraly se ještě volby, téma doznívá, ale já jsem uvítala možnost zeptat se i těch, co volili jinak než já, proč. Nejde mi například do hlavy, jak mohli volit v jednom kole Jiřího Drahoše a ve druhém současného prezidenta. Prý je zprofesor zklamal v televizních debatách. Ach jo, zeptala jsem se, zda jsou skutečně ta

Návrat k sobě

Zběsilost letícího času. Den postrádá ještě několik hodin. Napětí od rána. Káva vypitá ve stoje, snídaně – koupený sendvič - za chůze. Diář plný. Každé vybočení krade čas. Třeba i telefonát příbuzného nebo kamaráda. Nákupy přes internet. Nejvhodnější čas k vyzvednutí kolem půlnoci. To už tělo vypovídá. Upadá do spánku, trvajícího dvě hodiny. Poté ho budí myšlenky na resty.  Ráno silnější káva než včera. Nastává opět den plný stresu. Zítra totéž.  Přichází víkend. V sobotu pokus číslo jedna o delší spánek. Nejde to, myšlenkový chaos ovládl spánkové centrum. Pokus číslo dvě o snídani s rodinou. Nedokonalý, pokud je mobil po ruce. A bez něj to nejde.  Rozpolcenost. Termíny. Povinnosti. Obavy. Nejistota.  Naštvaná rodina. Klid už není ani doma.  Zavolá kamarád, kamarádka. „Zkrať to,“ vyhrkneš ze zvyku. Máš po kamarádství.  Tvůj život přestává být tvůj. Nemáš čas na partnera, děti, na rodiče, sourozence. Takhle jsi to chtěl/a?  Práce tě měla bavit, živit, rodina naplňovat

Plníme si sen - ukázka z mé druhé knížky

Ubytovali jsme se nedaleko chrámu Haghia Sophia. V nepředraženém hotýlku jsme měli všechno, co je potřeba – pohodlnou postel, klimatizaci, minibalkonek a snídani. To nám stačilo. Každý den jsme vyráželi vybaveni mapou, fotoaparátem, kamerou a tureckými lirami. Plán byl jasný – chodit po místech nám důvěrně známých z knihy. Někdy jsme viděli realitu úplně jinak, než jaká byla představa, ale o to se stalo naše putováné napínavější. Také jsme zkoumali, zda je Istanbul skutečně melancholický, jak to krásně Pamuk popisuje, a číhali jsme, zda se projeví jím zmíněná nálada hüzün, což je turecké slovo označující právě melancholii. Kapitola v knize nás fascionovala natolik, že jsme se chtěli vcítit podobně jako při četbě. A tak jsme čekali na večerní západ slunce, v němž jsme – podle toho, kde jsme zrovna byli - s nadšením sledovali dění na vodě, na protějším břehu, anebo ve starých čtvrtích, a snažili se vnímat to podobně jako on. Pro nás mělo tohle město samozřejmě zcela jiné kouzlo na